Intrinsieke motivatie - is dat wonder ook te managen?
Fontys Hogescholen hebben herfstvakantie en mijn taalstudenten ook. Studietijd voor mij. Hoe brengen mijn lessen en coaching het meeste rendement op? Deze mooie vrijdagmiddag is goed om 'bij te studeren'. Onder andere met een paar video's van paardenfluisteraar Monty Robers. In deel 2 zien we hoe hij het vertrouwen wint van een wilde mustang. In deel 3 hoe dat verder gaat, en in deel 4 vertelt Monty ook iets over zijn werk met jongeren.
"Whatever it takes", dat heb je nodig om ergens succesvol in te worden. Als ik mensen met succes les wil geven, wil coachen of begeleiden, dat vraagt dat van mij 'what ever it takes' om te zien wat mijn leerlingen of klanten nodig hebben. Als dat lukt, dan is de weg naar succes kort en zeker.
Monty Roberts rijdt een volle dag en een volle nacht achter de wilde mustang aan. Hij heeft een eigen trainingsmethode en grote kennis van zaken over het werken met paarden. Maar in dit geval is zijn kennis alleen niet genoeg. Hij moet fysiek en mentaal een grote prestatie leveren. Door te paard een dag en een nacht over de open vlakte mee te rennen, laat hij het wilde paard zien wie hij is en hoe belangrijk hij het vindt om het vertrouwen te krijgen van het vrije paard. En dan, opeens en onverwacht, krijgt Robers het vertrouwen. Zijn kennis van zaken heeft hij nu volop nodig om verder te kunnen met dit wilde paard. Binnen 3 dagen wordt dit wilde paard bereden, zonder dat iemand straffe maatregelen heeft genomen. Het paard doet mee omdat Roberts dat heeft gevraagd. Het vrije paard heeft in Roberts zijn leider gevonden. Wij weten dat deze cursusleider steeds verse paarden kreeg, en dus menselijke trucs gebruikte. Maar hij reed wel zelf een dag en een nacht met het vluchtende paard mee. Het wilde paard heeft zich zeer moedig verdedigd. En uiteindelijk geeft hij zich vrijwillig over. Hij doet de cursus, met succes.
Mijn volwassen leerlingen zijn heel tevreden over mijn les-aanpak. Ik zoek een manier om aan te sluiten bij 'waar de schoen wringt', en start vanuit dat punt. Op weg naar het doel dat gesteld is. In het tempo dat past. Soms vraagt dat extra huiswerk voor mij, om de leefwereld van mijn leerlingen beter te leren kennen (enigszins).
Op het moment dat ik een individuele leerling les geef vanuit mijn doelen en het tempo van de leerling uit het oog verlies, dan verlies ik de motivatie en loopt het resultaat meteen terug.
Studenten, leerlingen, paarden, kinderen, volwassenen - allemaal willen we gehoord en gezien worden. Ik vind het belangrijk om mensen in mijn omgeving te zien en te horen. Met enthousiasme ga ik daarom lekker door met lesgeven en coachen, en ik train mezelf om steeds beter te worden in het aansluiten en succes organiseren. En het verbinden met de paarden helpt daarbij.